Yoga  

 

Om undervisningen

Der findes mange former for Yoga og mange måder at undervise og træne på. 

Der findes 84.000 øvelser (Asanas), så der er ikke en specifik form eller serie, der er den rigtige yoga. Yoga er individuelt og for alle, uanset tidligere erfaringer med yoga. Det er ikke nødvendig at være specielt smidig eller stærk. Det der har betydning er, at man har lyst til at arbejde med sig selv og sin krop.

Det jeg underviser i er primært Hatha Yoga, som er en yoga-form, der fører tilbage til før vores tidsregning, og som kan have mange udtryk. Jeg lægger især vægt på, at udføre øvelserne med opmærksomhed og præcision, samt at bruge åndedrættet. Derved kan yogaen blive til et frirum, hvor det ikke handler om at præstere.
Jeg har også yin-yoga i min undervisning. Det er en yogaform, hvor du har fokus på stræk, idet du ligger op til flere minutter i den enkelte stilling. Så får bindevæv og sener mulighed for at arbejde, blive bløde og give mere mobilitet. Det hjælper dig også til at finde ro i kroppen.

Yderligere lægger jeg vægt på, at vi træner det at være tilstede i nuet - afslappet, vågne og bevidste. Det lyder så nemt, men det er ikke altid let at slippe hverdagens udfordringer og blive i kroppen og med kroppen.

Et af Yogaens principper er, at få jordforbindelse, mærke at vi står på vores fødder og ben, og at der herfra kan opstå en ro hele vejen op igennem kroppen. Det kræver en tålmodighed med kroppen - i en slags overgivelse til det, der er i kroppen lige nu. 

Jeg arbejder med små hold og det gør, at jeg kan hjælpe og vejlede den enkelte. Det er vigtigt, at vi giver tid og plads i øvelserne så kroppen kan følge med. Det handler om at gøre øvelserne med fuld opmærksomhed, snarere end at nå så mange øvelser som muligt.

Yoga er en blid, men også udfordrende træningsform, hvor man hele tiden er opmærksom på sine grænser. Den stimulerer vores indre organer, renser, opbygger og påvirker vores energibaner.

I Yoga lægger man også stor vægt på åndedrætter, så man hele tiden er opmærksom på, hvordan man trækker vejret i øvelserne.

Alle mine yogatimer indeholder nakkeøvelser, hvor vi styrker og smidiggør nakken. Vi slutter altid med en afspænding, hvor du vil føle dig "genopladet" og vender tilbage med fornyet energi!